Autor: Vid Pogačnik
Recenzent srpskog izdanja: prof. dr Jasmina Kodžopeljić
PREGLED
Šta meri: | inteligenciju |
Uzrast: | adolescenti i odrasli |
Primena: | individualna ili grupna |
Trajanje: | 20 minuta za TN-20, 10 minuta za TN-10 |
Ocenjivanje: | ručno (šabloni) i elektronski (program ePONS - primer izveštaja) |
Kategorizacija: |
A B C
|
GODINA KONSTRUKCIJE: 1983.
IZDAVAČ SRPSKOG IZDANJA: Sinapsa edicije, 2018.
Test nizova - TN objavljen je prvi put 1983. godine u Sloveniji kao autorov prvi psihološki test iz grupe testova sposobnosti izgrađenih na Cattell-Hornovoj teoriji inteligencije.
Grupa testova inteligencije (TN-20 A, TN-20 B, TN-10 A, TN-10 B) prvenstveno meri opštu intelektualnu sposobnost, odnosno fluidnu inteligenciju kod adolescenata i odraslih ispitanika, dok u manjoj meri sadrži i perceptivnu i spacijalnu komponentu. U konstrukciji testa se nastojalo da sadržaj bude relativno nezavistan od kulturalnih uticaja i da se zahvati širok raspon sposobnosti.
Svoju osnovnu primenu ovaj instrument ima u profesionalnom usmeravanju i selekciji.
Testove čine dva kraća i dva duža oblika. Duži oblik testa (TN-20) sadrži 45 zadataka i vreme rada za njega iznosi 20 minuta, dok kraći (TN-10) sadrži 30 zadataka i za njega je vreme rada 10 minuta. Za svaki oblik postoje dve paralelne forme (forma A i forma B). Zadaci se sastoje od 14 likova u nizu i 5 predloženih likova (odgovora) od kojih treba izabrati onaj koji pravilno nastavlja niz. Odgovore ispitanici upisuju na samom testovnom listu. Ocenjivanje je ručno, pomoću šablona, ali će uskoro biti dostupna i elektronska forma za primenu i bodovanje ovog instrumenta.
Napomene u vezi sa bodovanjem: Ukupan rezultat, tj. broj bodova na Testu nizova pojedinog ispitanika koriguje se za slučajno pogađanje a u skladu s uputstvom iz Priručnika (od broja svih tačno rešenih zadataka oduzima se četvrtina pogrešno rešenih zadataka – pri čemu se pogrešno rešenim zadacima NE smatraju oni na koje ispitanik nije dao nikakav odgovor). Korekcija se sprovodi prema formuli T - P/4, pri čemu je T broj tačno rešenih zadataka, a P broj pogrešno rešenih zadataka. Treba imati u vidu da nisu utvrđene statistički značajne razlike u postignućima ispitanika spram pola i da se koriste opšte (zajedničke) norme. Takođe, pri analiti testovnog uspeha treba voditi računa i o tome da su godine starosti i rezultat na TN testu u negativnoj korelaciji.
Srpske norme za TN-20 dobijene su na uzorku od 333 učenika srednjih škola i 700 studenata različitih fakulteta i iz nekoliko gradova Srbije, dok su norme za TN-10 dobijene na uzorku od 214 učenika srednjih škola i 240 studenata takođe iz nekoliko gradova Srbije.
Instrument je dobio atest, odnosno potvrdu o kvalitetu Instituta za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu.